Pažink savo klientą

Mes, kaip finansų įstaiga, vykdydami teisės aktų reikalavimus, privalome vadovautis principu „Pažink savo klientą“, kurio tikslas – suprasti kliento veiklos pobūdį ir bendradarbiavimo su finansų įstaiga tikslus.

Prieš užmezgant dalykinius santykius,

tiek jų metu, kliento prašoma užpildyti anketą ir pateikti joje šią informaciją:

  • pagrindinius asmens arba įmonės duomenis;
  • informaciją apie vykdomą veiklą ir pajamų šaltinius;
  • duomenis apie planuojamas ir vykdomas finansines operacijas.

Surinkta informacija padeda finansų įstaigai:

  • pasiūlyti klientui jo poreikius atitinkančius produktus ir paslaugas;
  • užtikrinti operacijų teisėtumą;
  • efektyviai užkirsti kelią pinigų plovimui, teroristų finansavimui, sankcijų pažeidimams  bei galimiems sukčiavimo atvejams.

Jeigu klientas yra juridinis asmuo

Finansų įstaiga privalo nustatyti tikrąjį naudos gavėją – fizinį asmenį, kuris tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuoja įmonę arba veikia jos naudai. Taip pat finansų įstaiga privalo nustatyti juridinio asmens atstovo (fizinio asmens, pradedančio bendradarbiauti su finansų įstaiga) tapatybę.

Vadovaudamasi galiojančiais teisės aktais, finansų įstaiga privalo nustatyti, ar klientas, jo artimieji šeimos nariai ar artimi pagalbininkai yra laikomi politiškai pažeidžiamais asmenimis – t. y. ar jiems yra arba buvo patikėtos svarbios viešosios pareigos Lietuvos Respublikoje, Europos Sąjungoje, kitų valstybių ar tarptautinėse institucijose.

Tais atvejais, kai kyla klausimų dėl kliento vykdomų finansinių operacijų, finansų įstaiga turi teisę paprašyti:

  • papildomų paaiškinimų apie operacijos tikslą ir lėšų kilmę;
  • dokumentų, pagrindžiančių atliekamo sandorio teisėtumą, pavyzdžiui, sutarčių, sąskaitų faktūrų ar kitų dokumentų.
  • kitos informacijos ir dokumentų.

 

Atlikdama tokį vertinimą, finansų įstaiga turi teisę laikinai apriboti kliento galimybes naudotis lėšomis, kol vyksta tikrinimo procesas.

Visa kliento pateikta informacija yra konfidenciali ir naudojama tik teisės aktuose nustatytais tikslais. Klientas yra įpareigotas nedelsdamas informuoti finansų įstaigą apie bet kokius pateiktos informacijos pokyčius.

Finansų įstaiga taip pat vykdo nuolatinę dalykinių santykių stebėseną, vertina pateiktos informacijos ir dokumentų tikrumą bei tikslumą.

Lietuvos banko parengta informacija klientams apie principą „Pažink savo klientą“

Pagrindiniai teisės aktai

Pagrindiniai teisės aktai, nustatantys reikalavimus pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos srityje:

  • Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymas
  • Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymas
  • Lietuvos banko valdybos 2015-02-12 nutarimu Nr. 03-17 patvirtinti Finansų rinkos dalyviams skirti nurodymai, kuriais siekiama užkirsti kelią pinigų plovimui ir (ar) teroristų finansavimui
  • Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos teisės aktai
  • Europos Sąjungos 6-oji pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos direktyva
  • Lietuvos banko parengti dažniausiai užduodami klausimai pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos tema

Klausimai/atsakymai:

Kodėl taikomas „Pažink savo klientą“ (KYC) principas?

Kodėl finansų įstaigos prašo užpildyti KYC anketą?

Kokios informacijos prašome?

Kas nutiks, jei atsisakysiu pildyti arba neužpildysiu KYC anketos?

Kodėl bankas klausia, ar jūs, jūsų artimas šeimos narys ar artimas pagalbininkas yra politiškai pažeidžiamas (paveikiamas) asmuo (PEP)?

Kodėl reikia nurodyti, ar turiu sąskaitų kituose bankuose?

Kokiais atvejais turiu pateikti papildomą atliekamas operacijas pagrindžiančią informaciją?

Kodėl reikia pateikti duomenis apie pajamų šaltinį?

Kodėl turiu nurodyti planuojamą apyvartą ir kas nutiks, jei ji bus kitokia nei nurodyta?

Kodėl juridinis asmuo privalo nurodyti tikrąjį naudos gavėją?